Monday, September 7, 2020

Fakta Breastfeeding!

Membuat keputusan untuk menyusu badan adalah perkara peribadi. Ini juga mungkin mendapat pendapat yang kuat dari rakan dan keluarga.

Tetapi anda dan bayi anda sangat unik, dan keputusannya terpulang kepada anda. Semoga fakta penyusuan susu ibu ini dapat membantu anda membuat keputusan.


Apakah Faedah Menyusukan Bayi Anda?

Susu ibu memberikan khasiat yang sesuai untuk bayi. Ia mempunyai campuran vitamin, protein, dan lemak yang hampir sempurna (semua yang diperlukan oleh bayi anda) Dan semuanya disediakan dalam bentuk yang lebih mudah dicerna daripada susu formula. Susu ibu mengandungi antibodi yang membantu bayi anda melawan virus dan bakteria. Penyusuan susu ibu menurunkan risiko bayi anda menghidap asma atau alahan.

Penyusuan susu ibu dikaitkan dengan skor IQ yang lebih tinggi pada zaman kanak-kanak. Lebih-lebih lagi melalui pendekatan fizikal, seperti skin to skin, dan eye contact semuanya membantu bonding anda dan membuatkan bayi merasa selamat. Bayi yang menyusu susu ibu lebih cenderung mendapatkan berat badan yang optimum ketika mereka membesar. Penyusuan susu ibu juga berperanan dalam pencegahan SIDS (sindrom kematian bayi secara tiba-tiba).

Apakah Manfaat Penyusuan Susu Ibu ?

Penyusuan susu ibu dapat membakar lebih kalori, sehingga dapat membantu menurunkan berat badan dengan lebih cepat. Penyusuan susu ibu juga membantu dalam melepaskan hormon oksitosin, dimana dapat membantu rahim anda untuk kembali ke ukuran sebelum kehamilan dan dapat mengurangkan pendarahan rahim selepas bersalin. Penyusuan susu ibu juga menurunkan risiko anda mendapat barah payudara dan ovari. Ia juga boleh menurunkan risiko osteoporosis.

Oleh kerana anda tidak perlu membeli dan susu formula, mensterilkan puting susu, atau botol, ini juga dapat menjimatkan masa dan wang anda. Ia juga memberi anda masa yang teratur untuk berehat dengan bayi yang baru lahir.

Adakah Saya Dapat Menyediakan Susu Yang Cukup untuk Bayi Saya ?

Beberapa hari pertama selepas bersalin, payudara akan menghasilkan susu pertama / liquid gold. Ianya dipanggil kolostrum. Kolostrum sangat pekat, kekuningan, dan sedikit, tetapi terdapat amat lengkap untuk memenuhi keperluan pemakanan bayi anda. Kolostrum membantu saluran pencernaan bayi yang baru lahir berkembang dan mempersiapkan dirinya untuk mencerna susu ibu.

Sebilangan besar bayi kehilangan sedikit berat badan dalam 3 hingga 5 hari pertama selepas kelahiran. Ini tidak berkaitan dengan penyusuan susu ibu.

Oleh kerana bayi anda memerlukan lebih banyak susu , payudara anda bertindak balas dengan menghasilkan lebih banyak susu. Pakar mengesyorkan penyusuan susu ibu secara eksklusif (tanpa susu formula atau air) selama 6 bulan. Sekiranya anda menambah susu formula, payudara anda mungkin akan kurang menghasilkan susu.

Apakah ABC Penyusuan Ibu?

A = Awareness. Perhatikan tanda-tanda awal lapar bayi anda, dan menyusukan setiap kali bayi anda lapar. Ini dipanggil ondemand breastfeeding . Pada 2 minggu pertama, anda mungkin menyusui lapan hingga 12 kali setiap 24 jam. Bayi yang lapar akan menggerakkan tangan ke arah mulut mereka, membuat suara menghisap atau pergerakan mulut, atau bergerak ke arah payudara anda. Jangan tunggu bayi anda menangis. Itu petanda dia terlalu lapar.

B = Be Patient. Menyusukan selagi bayi anda mahu menyusu. Bayi biasanya menyusu selama 10 hingga 20 minit pada setiap payudara.

C = Comfort. Ini adalah kunci penyusuan. Berehatlah ketika menyusu, dan anda akan mengalami let down reflex.Selesakan diri anda sebelum menyusu dengan bantal yang diperlukan untuk menyokong lengan, kepala, leher, dan sandaran kaki.

p/s : gambar diambil semasa kereta berhenti. Pemakaian car seat secara betul amatlah diutamakan.

Jika anda mengalami selesema,jangan risau untuk meneruskan penyusuan. Susu ibu tidak akan memberi penyakit pada bayi malah susu ibu memberikan antibodi kepada bayi anda untuk membantu melawan penyakit tersebut.

Di mana saya boleh mendapatkan bantuan penyusuan susu ibu?

Kita sering melihat ibu yang menyusukan bayinya kelihatan senang,tetapi kebanyakan ibu terutamanya pertama kali menjadi ibu memerlukan bantuan dan bimbingan.

Minta pendapat rakan, keluarga, dan sumber yang pakar dalam penyusuan susu ibu.

Kami dari Aidacare sedia membantu.



from lactation « WordPress.com Tag Feed https://ift.tt/3bzP32y
article sponsered by Northern Michigan certified lactation consulting and Mother Hubbards Country Cupboard

No comments:

Post a Comment