Tuesday, February 3, 2015

Lip Scrub *Buat Sendiri and DIY crafts

aspirin21


Hai. Untuk hari ini atenn nak kongsi sedikit tips cara untuk membuat lips scrub korang sendiri. Lips scrub tu best kan? Dapat pulak yang best, rasa nak jilat gigit je bibir ni.


Disini atenn nak perkenalkan kepada korang tips yang superb-hebat ni, LIPS SCRUB! Cara penggunaan Lips Scrub macamana? Gunakan dengan jari dan gosokkan di serata bibir korang dan biarkan untuk beberapa minit. Ia amat menyegarkan.Walaupun korang boleh membeli Lips Scrub dimana-mana dengan harganya berpatutan tetapi ia sebenarnya sangat mudah untuk dibuat.


Dan ini adalah bahan-bahannya : untuk Lips Scrub berperisa Coffee, Mocha and also on.


2


2 sudu gula * boleh guna gula putih atau gula merah

1 sudu castor oil *boleh guna olive oil, jojoba oil +++

1/2 sudu cocoa

1/2 sudu coffee grounds

apx. 3 titik of peppermint oil extract *taknak guna pun takpe


Step 1: Gimme some sugar!


3


Untuk Lips Scrub, memadai dengan gula pasir atau gula kastard sudah cukup. Tapi untuk scrub badan, gunakan tekstur yang lebih heavy atau sedikit tebal seperti brown sugar atau gula merah.


Step 2 : Slick like oil


4


Minyak ini bertindak sebagai asas untuk scrub, ia menambah gula untuk mewujudkan tekstur scrub korang. Jika korang tidak mempunyai oil castor (yang biasa digunakan dalam pelembap bibir), jojoba oil atau olive oil akan berkesan. Olive oil berkesan untuk memerahkan dan melembapkan bibir korang. Jojoba oil dan olive oil senang didapati di Malaysia. Ok. Olive oil tu Minyak Zaitun okeh. Ambil yang pure kalau boleh. Hehehe. Menyampah pulak cakap omputih nih.


Step 3 : Mmmm. Minty.


5


Minyak ini untuk menambah aroma dan untuk mendinginkan bibir korang. Jika pudina (peppermint) tiada, korang boleh cuba lavender oil atau almond oil.


Step 4 : Mix it up !


6


Kacau hingga sebati.


Step 5 : Chocalic?


7


Disini kita mencampurkan serbuk kopi dan koko dalam cawan yang berasingan terlebih dahulu kemudian mencampurkan sekali ke dalam gula tadi . Koko dan serbuk kopi memberikan bau yang bagus, warna dan sedikit rasa untuk scrub korang!


Step 6 : Presentation is everything ! Done !


8


Letakkan ke dalam bekas yang disediakan. Tak kisah mana-mana bekas sekalipun. Packing cantik-cantik sekiranya untuk dijual atau sebagai doorgift.


The Final Look.. Wow !


9


Salam sayang, atenn <3






from diy « WordPress.com Tag Feed http://ift.tt/1D9CpRJ

from jammco.us and http://ift.tt/1COg4GQ

No comments:

Post a Comment